Foursquare + Domino´s = $26 million

13 Jul

Johan Bergelin tar inte sommarledigt. Inte ännu i alla fall. Det är så varmt att det är som vore jag på en grekisk ö utan den minsta vindpust. Man vet att det är varmt när min gode väns trägolv börjar lukta lätt av bastu. Då har man nått en unik nivå.

I den här hettan kommer Marketing Magazine med en smoking hot nyhet! Pizzakedjan Domini’s ökade vinsten med 29% enligt deras nyligen släppta rapport och deras egen analys säger att mycket har att göra med deras aktiviteter inom social media och speciellt deras samarbete med geopositioneringstjänsten Foursquare. De har en enkel deal, de som checkar in på Domino’s får ett gratis tillbehör och de är Mayors i Foursquares ranking får gratis pizza. Det går alltså utmärkt att mixa sociala medier med kommersiella komponenter om det görs på rätt sätt.

Den övergripande trenden här är dock intressant och det är att företagens CRM-arbete flyttas ut och hanteras av externa företag och av kunderna själva. För egentligen, skillnaden rent praktiskt och resultatmässigt är minimal. Domino’s hade lika gärna kunnat skapa ett vanligt kundlojalitetsprogram och hanterat inkommande kunder i ett eget CRM-system och sedan gett de mest frekventerande kunderna en gratis pizza. Eller det är samma sak rent data- och informationsmässigt men det är en milsvid skillnad utifrån ett kundperspektiv.

Domino’s ger makten till kunderna att själva kontrollera sin data genom att låta dem välja när och hur de skall checka in vilket skapar ett gemensamt ägande av varumärkets exponering. De låter kundernas aktivitet vara en del av det som definierar deras varumärke. De når alltså en dubbel effekt, dels bjuder de in kunderna att delta i varumärkesbyggandet och dels når de en exponering i sociala nätverk som inte kommer från de själva utan från sina kunder. Domino’s kunder har alltså inga problem med att dela med sig av sin integritet och av sitt förtroendekapital till Domino’s i utbyte mot gratis mat. Det kan bara uppnås om man har ett förtroende för Domino’s och vill bli associerade med varumärket.

Det vi ser här är alltså inget annat än migreringen av CRM-arbete till externa partners som bättre förstår att interagera med individer på en social nivå än traditionella CRM-verktyg. Vi tycker inte om att bli övervakade och registrerade i ett företags databaser men vi har inga problem med att själva välja vår interaktion via t ex geopositioneringssystem. Den här utvecklingen förutspåddes av alltid lika relevanta Jeremiah Owyang på Altimeter i hans Forrester-analys från April 2009 (blogpost här), en studie som jag lyft fram en mängd presentationer och kundinteraktioner det senaste året. Det är nu det händer, det är nu värdet av data i sociala medier börjar bli värdefullt och konkurrera med datan i interna CRM-system.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: